جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مهندسی کامپیوتر چیست؟

مهندسی کامپیوتر چیست؟

مهندسی کامپیوتر چیست؟ مهندسی کامپیوتر شاخه‌ای از مهندسی می‌باشد که چندین زمینهٔ موردنیاز از علوم کامپیوتر را برای توسعهٔ نرم‌فزار و سخت‌افزار رایانه ترکیب می‌کند. مهندسان کامپیوتر افزون بر مهندسی نرم‌افزار یا مهندسی الکترونیک کامپیوتر، در طراحی نرم‌افزار و سخت‌افزار نیز مهارت دارند. مهندسان در طراحی بسیاری از سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای محاسباتی، شامل طراحی ریزکنترل‌گرهای فردی، ریزپردازنده‌ها، رایانه‌های شخصی و ابررایانه‌ها و همچنین طراحی مدار مهارت دارند. این حوزه مهندسی علاوه بر نحوه کارکرد سیستم‌های کامپیوتری، بر نحوه کاربردی‌تر کردن آنها نیز متمرکز است.

در بسیاری از موسسات، دانشجویان مهندسی کامپیوتر مجاز هستند تا زمینه‌های تحصیلات عالی را در سال‌های پایه و پایانی خود انتخاب کنند؛ چرا که گستره وسیع دانش مورد استفاده در طراحی و کاربرد کامپیوترها فراتر از دامنه تحصیلات تکمیلی می‌باشد.

در ادامه به برخی گرایش‌های این رشته می‌پردازیم:

●پردازش سیگنال، تصویر و گفتار:

مهندسین کامپیوتر در این زمینه به بهبود تعامل انسان و کامپیوتر می‌پردازند که شامل این موارد است: تشخیص گفتار و سنتز، تصویربرداری پزشکی و علمی یا سیستم‌های ارتباطی، توسعه چشم رایانه مانند تشخیص ویژگی‌های صورت انسان و… .

●سیستم‌های کامپیوتری (معماری، پردازش موازی و قابلیت اطمینان):

مهندسان کامپیوتر در این زمینه بر روی پروژه‌های تحقیقاتی کار می‌کنند که برای یک کامپیوتر قابل اعتماد، امن و با کارایی بالا، امکان‌پذیر است. سیستم‌های پروژه‌هایی همانند طراحی پردازنده‌های چند رشته‌ای و پردازش موازی در این زمینه موجود است و مثالهای دیگر آن شامل توسعه نظریه‌های جدید، الگوریتم‌ها و سایر ابزارهایی است که با سیستم‌های کامپیوتری مرتبط هستند. معماری رایانه شامل طراحی واحد مرکزی پردازش، چیدمان سلسله مراتب ذخیره‌سازی و سازمان حافظه است.

●شبکه‌های کامپیوتری (محاسبات همراه و سیستم‌های توزیع شده):

در این تخصص، مهندسان محیطی یکپارچه برای محاسبات، ارتباطات و دسترسی به داده‌ها ایجاد می‌کنند. شبکه‌های بی‌سیم، مدیریت منابع در سیستم‌های مختلف، بهبود کیفیت خدمات در موبایل و دستگاه‌های خودپرداز، کار بر روی سیستم‌های شبکه‌های بی‌سیم از نمونه‌ کارهای این تخصص است.

بینایی کامپیوتر و رباتیک:

در این تخصص، مهندسان کامپیوتر بر روی توسعه تکنولوژی حسگر بصری متمرکز می‌شوند تا یک محیط را درک کند، سپس داده‌های جمع‌آوری شده سه بعدی، برای اجرای یکسری وظایف، پردازش می‌شود. انواع وظایف شامل بهبود مدل‌سازی انسان، ارتباطات تصویری و رابط‌های انسانی و کامپیوتر است.

مهندسی کامپیوتر چیست؟

●کامپایلرها و سیستم عامل‌ها:

این تخصص بر طراحی و توسعه کامپایلرها و سیستم عامل‌ها تمرکز دارد. مهندسین در این زمینه سیستم عامل جدیدی را بهبود می‌بخشند. معماری سیستم، تکنیک‌های تحلیل برنامه و تکنیک‌های جدید برای اطمینان از کیفیت نیز نمونه‌هایی از کار در این حوزه است.

●ارتباطات و شبکه‌های بی‌سیم:

کسانی که روی ارتباطات و شبکه‌های بی‌سیم تمرکز می‌کنند، در سیستم‌های مخابراتی و شبکه‌ها به صورت حرفه‌ای کار می‌کنند. مدولاسیون و کدگذاری خطا و نظریه اطلاعات و طراحی شبکه با پینگ بالا، طراحی و تجزیه و تحلیل سیستم تحمل خطا، و طرح‌های ذخیره‌سازی و انتقال، بخش کوچکی از این تخصص است.

●برنامه‌نویسی، رمزنگاری و محافظت از اطلاعات:

مهندسان کامپیوتر روی برنامه‌نویسی، رمزنگاری و حفاظت از داده‌هایی مانند تصاویر دیجیتال و موسیقی برای ایجاد روش‌های نوین برای محافظت از انواع مختلف داده، روی ارتباطات بی‌سیم، سیستم‌های چند آنتن و انتقال نوری کار می‌کنند.

بررسی رشته مهندسی کامپیوتر از نظر مهاجرت:

کشورهایی نظیر آمریکا، کانادا، آلمان، استرالیا، اتریش و سوئد، در میان کشورهای توسعه یافته قرار می‌گیرند که می‌توانند جزو بهترین کشورها برای مهاجرت از طریق رشته مهندسی کامپیوتر باشند.

کشورهای دیگر نیز که به دلیل کمبود نیرو در این حوزه در تلاش برای جذب متخصصان کامپیوتری‌اند شامل کشورهای فنلاند، نروژ و هلند هستند.

پر تقاضاترین گرایش ها در رشته‌ کامپیوتر برای مهاجرت:

●گرایش هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، رباتیک

●گرایش محاسبات کامپیوتری و مدل‌سازی ریاضی

●گرایش پردازش سیگنال‌ها، پردازش زبان‌های طبیعی، بینایی ماشین

●گرایش مهندسی نرم افزار

●گرایش شبکه و امنیت سایبری

●گرایش سخت افزار و معماری کامپیوتر

●گرایش بیوانفرماتیک و محاسبات بیولوژیکی

✍️دنیا نیکبخت – عضو تیم مشاوره تحصیلی مجموعه جهاد آموزشی

مهندسی کامپیوتر چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راه های ارتباطی

سلام دوست عزیز
در صورت داشتن هرگونه سوال در مورد مجموعه مشاوره تحصیلی و آموزشی جهاد آموزشی میتوانید از طریق روش های زیر با ما در ارتباط باشید: