جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

معرفی رشته مهندسی کامپیوتر

معرفی رشته مهندسی کامپیوتر که به طراحی و ساخت اجزای مختلف رایانه می پردازد و اهمیت زیادی دارد. هدف این رشته تربیت افرادی است که در زمینه تحلیل، طراحی، ساخت و راه اندازی دستگاه ها و مجموعه های سخت افزاری جدید، بررسی و شناخت مجموعه های سخت افزاری و نرم افزاری موجود، نگهداری، عیب یابی و تعمیر و اصلاح و توسعه فعالیت کنند. طراحی، شبیه سازی، فرآوری، پردازش، سنجش، آموزش و ویرایش تمام مفهوم هایی هستند که با بیشترین دقت و در کوتاهترین زمان در برنامه های نرم افزاری رایانه انجام می شوند. لذا هدف از این رشته تربیت نیروی متخصص برای انجام امور فوق است. این رشته در کشور ما نیز اهمیت بسیار داشته و تا مقطع دکتری تدریس می‌شود.

                                                                    اهداف رشته

پیشرفت سریع علوم کامپیوتر و گسترش روز افزون کاربرد آن در تحقیقات علمی، صنایع، اقتصاد، پزشکی، علوم اجتماعی، مدیریت، برنامه ریزی و غیره، ضرورت دستیابی و بهره برداری هر چه بیشتر از این علم را آشکار می سازد. ایجاد چنین دوره ای در جهت پی ریزی علوم کامپیوتر و گسترش آن در جهت خود کفایی علمی و تکنولوژیکی کاملا ضروری و موثر می باشد. رشته مهندسی کامپیوتر یکی از دوره های آموزشی در نظام  آموزش عالی است که به منظور تحقیق اهداف زیر ایجاد و فعالیت خود را آغاز نموده است:

الف) کسب آگاهی جامع از نظریه های علمی موجود در علوم کامپیوتر به نحوی که دانشجویان، مفاهیم این علم را درک و نظرات عمیق آن را بالقوه کسب نمایند و همراه با برداشت های کاربردی  دیدگاه های پایه ای علمی نیز که از ضروریات خود کفایی علمی در این رشته میباشد در آنها به وجود آید.

ب) آماده سازی دانشجویان و فارغ التحصیلان برای به کار گیری دانش کامپیوتر در حل مسائل بنیادی علوم کامپیوتر از طریق ایجاد قابلیت برای شناخت و مطالعه مفاهیم و مسائل پایه ای علوم مربوط به کامپیوتر و کسب زمینه فکری و تحقیقی لازم جهت دستیاری تحقیقات در این علوم.

ج) ایجاد پایه های علمی و تخصصی لازم در تعریف دقیق مسائل و پیگیری حل و اجرا در مراحل طراحی، پیاده سازی و اثبات منطقی صحت آنها جهت کاربردهای کامپیوتر در زمینه علمی، فنی، اجتماعی، اقتصادی، مدیریت و برنامه ریزی.

د) انطباق با روند تحولات علمی، تکنولوژیکی و اجتماعی در رابطه با کامپیوتر

معرفی رشته مهندسی کامپیوتر

گرایش و مقاطع مختلف رشته

مقطع کارشناسی:

  • مهندسی حرفه ای کامپیوتر نرم افزار (کارشناسی ناپیوسته)
  • مهندسی کامپیوتر (کارشناسی پیوسته)

     مقطع کارشناسی ارشد:

  • مهندسی کامپیوتر- نرم افزار
  • مهندسی فناوری اطلاعات – شبکه های کامپیوتری
  • مهندسی کامپیوتر- معماری سیستم های کامپیوتری
  • مهندسی فناوری اطلاعات – شبکه های ارتباطی و کامپیوتری
  • مهندسی کامپیوتر – شبکه های کامپیوتری
  • مهندسی کامپیوتر – هوش مصنوعی و رباتیکز

     مقطع دکتری:

  • مهندسی کامپیوتر- معماری سیستم های کامپیوتری
  • مهندسی کامپیوتر- نرم افزار
  • مهندسی کامپیوتر (4 گرایش: نرم افزار-معماری کامپیوتر- هوش و رباتیکز- شبکه)
  • بازار کار، درآمد و حقوق
  • با پیشرفت علم هر روز نیاز به متخصصان رایانه بیشتر احساس می شود. که اگر افراد با پشتکاری باشند با مشکل بیکاری رو به رو نمی شود. مخصوصا مهندسین نرم افزار فرصت های شغلی زیادی دارند و برای کارکردن نیاز به امکانات و تجهیزات زیادی ندارند. فارغ التحصیلان این رشته سریعا جذب بازار کار می شوند. حتی دانشجویان دو سال آخر این رشته نیز می توانند وارد بازار کار شده و فعالیت کنند. برای این افراد امکان کار در شرکت های تولید کننده قطعات و دستگاه ها و مراکز صنعتی تولیدی بسیار فراهم است و از نظر سطح درآمدی هم با توجه به دانش و پشتکار شخصی در حد قابل قبول و ایده آلی قرار دارند. از طرفی با توجه به استفاده روزافزون از شبکه اینترنت زمینه کار در این موضوع نیز بسیار مهیاست. 

·        توانایی های مورد نیاز برای مهندسی کامپیوتر

·         

  • این افراد باید ریاضی‌ قوی‌ داشته‌ باشند و توانایی‌ در زمینه‌ فیزیک‌ هم داشته باشند. همچنین‌ لازم‌ است‌ که‌ فردی‌ خلاق‌ باشد تا بتواند مسائل‌ را از راه‌حل‌های‌ ابتکاری‌ حل‌ کند. راه‌ حل‌هایی‌ که‌ کمترین‌ هزینه‌ و بهترین‌ کارایی‌ را داشته‌ باشد.
  •  

·        توانایی علمی

·         

  • این افراد باید سخت کوش و با پشتکار باشند زیرا رشته رایانه رشته پویایی است و همیشه باید اطلاعاتش به روز بوده و به دنبال فراگرفتن مطالب جدید باشد. مهندس رایانه باید ریاضی و فیزیکش قوی باشدو خلاق باشد تا بتواند مسایل را از راه های ابتکاری حل کند.

·        علاقمندی ها

·         

  • این افراد باید علاقه زیادی به یادگیری و مطالعه داشته باشند تا پیشرفت کنند. همچنین باید از جستجو و کاوش در مدارها و ریزساختارها استقبال کند و به کار با رایانه علاقه داشته باشد.

    

توانایی مالی

 

داشتن رایانه برای یک مهندس رایانه خیلی مهم است ولی بدون داشتن رایانه هم میتوانند ادامه تحصیل دهند.

بازار کار در ایران

پیشرفت چشمگیر رایانه در محافل عمومی و خصوصی، استفاده گسترده از شبکه اینترنت و زمینه های مرتبط با آن، فراهم آمدن شرایط آموزش و تجارت الکترونیک باعث شدند تا از اکنون چشم انداز روشنی نسبت به آینده این رشته وجود داشته باشد به نحوی که فعالان در این زمینه از آینده کاری مطمئنی برخوردار خواهند بود. تنها نگرانی به قسمت نرم افزار مربوط می شود که باید مهندسان خلاق به تهیه نرم افزارهای مفید دست بزنند تا نیازها برطرف شود.

درآمد و حقوق

این افراد در سمت هایی مثل برنامه نویس، کارشناس نرم افزار، برنامه نویس وب، مدیر فنی، کارشناس ارشد نرم افزار و … میتوانند استخدام شده و فعالیت کنند. اگر برنامه نویسیتحت عنوان برنامه نویس وب در رده کارشناس کار کند، حداقل درآمد 700000 تومان، حداکثر درآمد 2200000 تومان و متوسط درآمد ماهیانه 1200000 تومان را خواهد داشت.

ستایش مردی مشاور ارشد تیم مشاوره تحصیلی مجموعه جهاد آموزشی

دانشجوی مهندسی کامپیوتر

معرفی رشته مهندسی کامپیوتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راه های ارتباطی

سلام دوست عزیز
در صورت داشتن هرگونه سوال در مورد مجموعه مشاوره تحصیلی و آموزشی جهاد آموزشی میتوانید از طریق روش های زیر با ما در ارتباط باشید: