رشته رادیولوژی

معرفی رشته رادیولوژی (تکنولوژی پرتو شناسی)

■ این رشته با استفاده از اشعه ایکس و امواج پرتوهای مختلف به درمان و تشخیص بیماری ها میپردازد.

◇● هدف این رشته تربیت افراد متخصص برای آشنایی با دستگاه های تصویر برداری پزشکی است.

■ کارشناس این رشته با انواع پرتوهای فراصوتی،ایکس،گاما،بتاو…و تاثیر این پرتو ها در حوزه تشخیص اشنا می شود.

■ کارشناس رادیولوژی با رادیولوژیست متفاوت است رادیولوژیست به پزشکی گفته می شود که بعد از گذراندن دوران عمومی در رشته رادیولوژی ادامه تحصیل داده و متخصص شده است،کارشناس رادیولوژی از طریق کنکور و در مقطع کارشناسی در رشته تکنولوژی پرتو شناسی قبول شده است.

■ کار کارشناس رادیولوژی تصویر برداری و ظهور تصاویر رادیو گرافی است ولی از وظایف پزشک متخصص رادیولوژی تفسیر تصاویر رادیوگرافی و تشخیص بیماری ها و شکستگی هاست.

■ وظایف کارشناس رادیولوژی: تنظیم و نگهداری تجهیزات دستگاه رادیو گرافی ، عکس برداری از نقاط بدن بیمار ، مراقبت از بیمار در برار اشعه ، اماده کردن دستگاه های تصویر برداری و تهیه گزارش بعد از تصویر برداری است.

■ محیط کار این رشته در بیمارستان ها ، مراکز رادیولوژی و پرتو درمانی و کلینیک ها می باشد.

■ دانشجویان رادیولوژی اول باید دروس پایه مانند فیزیک اناتومی و فیزیولوژی را بخوانند بعد از ان دروس تخصصی تصویر برداری پزشکی را بیاموزند.

■ کارشناسان رشته رادیولوژی با شرکت در ازمون ارشد میتوانند در رشته هایی نظیر مهندسی پزشکی (بیوالکترونیک،زیست مواد) علوم تشریحی ، فیزیک پزشکی ، مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی ، اپیدمیولوژی ، نانوتکنولوژی پزشکی ، حفاظت پرتویی ، رادیو بیولوژی و … ادامه تحصیل دهند.
ادامه تحصیل در رشته رادیولوژی تا مقطع دکتری نیز امکان پذیر است.

■ افرادی که قصد ادامه تحصیل در این رشته را دارند ، باید توانایی ارتباط با بیمار ، توجه به جزئیات ، مهارت کنترل استرس و انجام کار گروهی را داشته باشند.

علیاری عضو تیم مشاوره تحصیلی مجموعه جهاد آموزشی

رشته رادیولوژی

1 نظر در “رشته رادیولوژی

  1. مهلا گفت:

    دستتون درد نکنه فوق العاده، و بسیار مفید 💜

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *