جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

روش های جلوگیری از حواس پرتی

 یکی از ضرورت های درس خواندن آشنایی با روش های جلوگیری از حواس پرتی است. اغلب دانش آموزان از عدم تمرکز حواس در هنگام مطالعه گلایه دارند. می‌گویند : ما نمی توانیم روی یک موضوع مدت طولانی حتی ساعت تمرکز داشته باشیم. حتما می دانید حواس پرتی همان عدم تمرکز حواس است که حواس ذهن بدون اراده و میل انسان از روی موضوع منحرف میشود .

به تعبیری دیگر عدم تمرکز حواس, عملی دفاعی تاخت و تاز افکار خارجی است که باعث حواس پرتی می‌شود. این حواس پرتی باعث می شود دانش آموز دقایقی درس بخواند و بعد چون ساعت ها فکرش درگیر موضوع دیگر شده است. درحالیکه نگاهش به کتاب و جزوه است چیزی یاد نگیرد.

گام های  جلوگیری از حواس پرتی هنگام مطالعه

 گام اول : ابتدا باید ریشه و منشاء حواس پرتی و عدم تمرکز حواس را پیدا کرده و آن را رفع نماییم. اگر منشاء حواس پرتی بیرونی باشد سریعتر قابل تغییر است. ولی اگر منشاء حواس پرتی درونی است باید برنامه ریزی کنیم که به نوعی دچار این نوع حواس پرتی نشویم. مثلاً در برنامه‌ریزی ما باید ساعت مطالعه کمتر باشد. هر نیم ساعت ۱۰ دقیقه استراحت کنیم. چون می‌دانیم ۳۰ دقیقه بیشتر زمان نداریم مجبور میشویم که حواسمان را متمرکز کنیم. و بعد کم کم می توانیم زمان مطالعه را از ۳۰ دقیقه  به ۴۵ دقیقه افزایش دهیم.

گام دوم : باید میزان انگیزه و علاقه خود را نسبت به مطالعه مشخص کنیم. اگر علاقه نداشته باشیم خود به خود از درس زده می شویم و دوست نداریم درس بخوانیم و کم کم تمرکز حواسمان را هنگام از دست خواهیم داد. انگیزه با هدف زیبا مشخص می‌شود باید بدانیم که درس خواندن آینده ما را مشخص می‌کند. باید همیشه در ذهن خود این جمله را داشته باشیم که؛ تصمیم زیبا, زندگی زیبا و آینده زیبا.

گام سوم : بهتر است هر آنچه در طول مطالعه باعث حواس پرتی شما می شود را در یک صفحه یادداشت کرده و در صدد رفع آنها برآیید.

گام چهارم : برنامه را با توجه به موقعیت خانواده تنظیم نمایید مثلاً وقتی آنها می‌خواهند شام بخورند شما درس خواندنتان تمام شده باشد حتی المقدور با برنامه اعضای خانواده هماهنگ باشد .

گام پنجم : هر هفته یک روز و ساعتی را به گردش, تفریح,  پارک رفتن یا مهمانی رفتن اختصاص دهید زیرا باعث رفع خستگی جسمانی و روانی شما می‌شود. اگر دائماً در کنج اتاق بنشینید و بخواهید بدون وقفه و پشت سر هم مطالعه نمایید قطعاً دچار خستگی شده و تمرکز حواس خود را از دست خواهید داد.

 اکبرنیا عضو تیم مشاوره تحصیلی مجموعه جهاد آموزشی

روش های جلوگیری از حواس پرتی

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راه های ارتباطی

سلام دوست عزیز
در صورت داشتن هرگونه سوال در مورد مجموعه مشاوره تحصیلی و آموزشی جهاد آموزشی میتوانید از طریق روش های زیر با ما در ارتباط باشید: