جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

روش صحیح مطالعه فارسی

روش صحیح مطالعه فارسی برای امتحان نهایی رو تو این مقاله بهتون آموزش میدم

همانطور که می‌دونید کتاب فارسی شامل مباحثی چون لغت و معنی دستور زبان قلمرو ادبی و قلمرو فکری هست که هر کدام شامل موارد مختلف می‌شود

در ابتدا بارم بندی هر مبحث را گوییم و بعد به سراغ نحوه مطالعه هر بخش می‌رویم

 بخش اول قلمرو زبانی ( ۷ نمره )

معنی واژه (یک و نیم )

 املا ( یک و نیم )

دستور ( چهار )

بخش دوم قلمرو ادبی ( ۵ نمره )

آرایه ( سه نمره )

حفظ شعر( دو نمره )

بخش سوم قسمت قلمرو فکری ( ۸ نمره )

درک مطلب ( چهار نمره )

 معنی و مفهوم نثر ( دو نمره )

معنی و مفهوم نظم  ( دو نمره )

ضریب درس ادبیات در امتحان نهایی ضریب درس فارسی یا همان ادبیات در هر سه رشته ریاضی تجربی و انسانی برای امتحان نهایی ۲۱.۶۳ هست این بالاترین ضریب بین ضرایب دروسه در نتیجه درس ادبیات مهم‌ترین درس در امتحان نهایی محسوب میشه و روی معدلتان تاثیر ویژه‌ای دارد طبیعتاً باید این درس را جدی بگیرید و با دقت مطالعه کنید

 روش مطالعه صحیح فارسی معنی لغت و املا ( قلمرو زبانی )

 در این بخش با یه مبحث بسیار مهم مواجه هستیم که اون فهم و درک لغت بهترین روش مطالعه فارسی در قسمت معنی لغت استفاده از واژه‌نامه انتهای کتاب در ادامه شیوه‌های مناسب خوندن لغت را برات میگیم .

1-فیش نویسی

 روش مطالعه صحیح فارسی برای خواندن لغات موجود در واژه‌نامه به این شکل باشد . باید لغات را در فیش یا کاغذهای جداگانه بنویسید و تمام لغات را با معنی حفظ کنید با توجه به اینکه در طول سال ممکنه بارها امتحان داده باشید پس اکثر لغات را بلدید و فقط بخشی از لغات هستند که از ذهنت رفته پس باید حسابی روی لغاتی که ضعیف هستی متمرکز بمونی.

 2-یافتن معنی لغت از داخل متن

بهترین روش مطالعه فارسی برای لغات خوندن اون‌ها از داخل متن و درک معنی لغت از طریق جمله است پس حتماً لغات را از داخل جمله هم بلد باش و معنی کن .

3-لغاتی که در واژه‌نامه نیستند فراموش نشه

تعدادی از لغات هستند که توی واژه‌نامه آخر کتاب آورده نشده ولی معنی اون‌ها در امتحان مورد  ارزشیابی قرار می‌گیره پس باید حتماً اون لغات رو درس به درس پیدا کنی و به فیش‌نویسی‌هات اضافه کنی تا توی برنامه مرورت اون‌ها رو هم قرار بدی.

نکته واژه‌های هم آوا را هم در کنار هم بنویس تا متوجه تفاوت‌هاشون باشی .

4- لغات مهم املایی را تمرین کن

 حتماً موقع خوندن لغات به نحوه نگارش اون لغت‌ها توجه کن اگر واژه‌ای از نظر املایی نیاز به تمرین داره توی برنامه تمرین املا قرار بگیره حتماً کنار لغات دشوار علامت بزن تا بعداً اون‌ها رو تمرین کنی.

بخش بعدی دستور زبان قلمرو زبانی

در اینجا ما با مفاهیم دستوری زبان فارسی آشنا می‌شیم روش مطالعه صحیح فارسی در این بخش به این صورت است که باید مفاهیمی مثل نقش‌های دستوری در جمله مثل مسند ، مفعول ، انواع وابسته‌ها ، جمله‌های ساده و مرکب ، انواع را ، نقش‌های تبعی ،  ضمایر،  حروف ربط و ترکیبات وصفی و اضافی مورد مطالعه قرار می‌گیرد .

اما تنها مطالعه در این بخش کارآمد نیست پس به روش‌هایی که می‌گیم توجه کن

1-خلاصه نویسی مطالب

 خلاصه نویسی برای مطالب مطالعه صحیح فارسی در این بخش می‌تونه کمکت کنه که هیچ نکته‌ای را از قلم نندازی بهتره مفاهیم و مطالب را متوجه میشی و برای مرور در زمان کمتر و با سرعت بیشتر مطالب را مطالعه کنید

2- روش صحیح مطالعه فارسی با حفظ مثال

 چیزی که می‌تونه توی تثبیت نکات خیلی سخت و مهم بهت کمک کنه اینه که برای هر نکته یه مثال خیلی ساده در نظر بگیری و روی همون مثال اون مباحث رو حفظ کنی به عنوان مثال در جمله «من ، خود ، این قصه را می‌دانم» واژه خود بدل جمله محسوب میشود  که بدل یکی از انواع نقشه‌های تبعی به حساب می‌آید.

قلمرو ادبی

 آرایه‌ها و حفظ شعر قلمرو ادبی شامل آرایه‌های ادبی و حفظ شعر و مجموعاً ۵ نمره دارد نمره آوردن از این بخش بیشتر به حافظه خوب و کمی درک ادبی احتیاج دارد .

آرایه ادبی

روش مطالعه آرایه‌های ادبی برای یادگیری آرایه‌ها بهتره اول تعریف کلی هر آرایه را بخونیم و به طور کلی اون رو یاد بگیریم در قدم بعدی به سراغ مثال‌ها برو و آنها را مطالعه کن اگر در یادگیری آرایه مشکل دارید تا جایی که میشه مثال بخون اگر مثال‌های کتاب تموم شد از مثال‌های اینترنتی امتحانات نهایی سال‌های قبل و غیره استفاده کن .

مثال‌های مختلف از آرایه‌های ادبی موضوع رو توی ذهنت جا می‌ندازه و بهت کمک می‌کنه تا بتونی روی اشعار جدید هم آرایه‌ها رو تشخیص بدی .

روش حفظ شعر برای امتحان نهایی

 بیت به بیت شروع به حفظ کردن کن هر بیت را که حفظ شدی برگرد و از اول شعر همه بیت‌ها را مرور کن وقتی کل شعر رو حفظ کردی یک ساعت بعد و آخر همون شب مرورش کن و اینجوری حافظه شعرهای حفظی از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت منتقل می‌شه.

قلمرو فکری

 این قسمت شامل درک مطلب از متون نثر و نظم داخل هر درس و معنی و مفهوم ابیات و متون نثر بهترین روش مطالعه فارسی برای این بخش تسلط کافی روی متن و اشعار کتابه حواست باشه که منبع امتحان نهایی خارج از کتاب نیست چیزی که در اولویت قرار می‌گیره متون و اشعاره باید مفهوم اون‌ها رو به خوبی یاد بگیری تا هم بتونی به سوالات درک مطلب پاسخ درستی بدی بنویس .

 سوال مهم چگونه امتحان فارسی را ۲۰ بگیریم؟؟؟

 برای این بخش لازمه که از فیش نویسی های لغات و خلاصه نویسی‌های بخش دستور زبان و آرایه‌ها را چندین بار تا زمان امتحان مرور کنی تا بتونی با تسلط کافی سراغ امتحان بری پس حواست باشه خلاصه نویسی کمک بزرگی برای ۲۰ گرفتن فارسی در امتحان نهایی می‌کنه ازش غافل نشو.

بهترین روش مطالعه فارسی حل نمونه سوالات امتحانی سال‌های گذشته است حل نمونه سوال کمکت می‌کنه که با سوالات آشنا بشی در شرایط امتحان قرار بگیری و نقاط ضعف و قوتت رو شناسایی و تقویت کنی…

امیدوارم که مطالب براتون مفید بوده باشه ( ⁠♡⁠‿⁠♡ ⁠)

شیرمحمدی عضو تیم مشاوره تحصیلی مجموعه جهاد آموزشی

روش صحیح مطالعه فارسی

5 پاسخ

  1. بالاترین ضریب رو درس ادبیات فارسی در امتحانات نهایی داره ، نکات مفید و کاربردی بود برای مطالعه بهتر و پُر بازده تر 👌🏻

  2. خیلی از بچه ها دروس عمومی رو جدی نمی‌گیرند اما با توجه به امتحان نهایی دروس عمومی همچنان مهم هستند و خوبه که بچه ها جدی بگیرند این دروس رو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راه های ارتباطی

سلام دوست عزیز
در صورت داشتن هرگونه سوال در مورد مجموعه مشاوره تحصیلی و آموزشی جهاد آموزشی میتوانید از طریق روش های زیر با ما در ارتباط باشید: