جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

درس خواندن در تابستان

درس خواندن در تابستان چطور باید باشه؟ 10 تکنیک برای اینکه چگونه در تابستان درس بخوانیم؟

  • اهداف درس خواندن خود را مشخص کنید: علاوه بر اینکه باید بدانید برای چه میخواهید در تابستان درس بخوانید، باید این اهداف را واقع بینانه درنظر بگیرید. اگر اهداف شما با توانمندی هایتان همخوانی نداشته باشند یا هدفی که دارید خیلی دور باشد، نتیجه دلخواهی از مطالعه در تابستان نمیگیرید. فراموش نکنید روش های تقویت اراده برای درس خواندن هم مهم است.
  • شیوه مطالعاتی مناسب خود را پیدا کنید: افراد به شیوه های مختلفی مطالب را یاد میگیرند و در ذهنشان تثبیت میشود. برای انتخاب روش مطالعه قبل از هرچیز اصول مطالعه درست مانند پیش خوانی، مرور، یادداشت برداری، نکته نویسی و حل سوالات را یاد بگیرید. پس از آن باید ببینید برای شما کدام روش مطالعه کار میکند. مثلا اینکه شما بصری هستید؟ یا با شنیدن مطالب خوب در ذهنتان حک میشوند؟ آیا بلند خواندن به یادگیری شما کمک میکند؟ آیا در مطالعه گروهی بهتر عمل میکنید یا باید انفرادی فعالیت کنید؟ چند ساعت مطالعه در روز شما را خسته میکند؟
  • یک روتین روزانه داشته باشید: روتین روزانه یعنی زمان بیدار شدن، مدت زمان روز تا زمان خوابیدن خود را چطور برنامه ریزی میکنید. با توجه به شرایط روحی و جسمی خود، اینکه چه زمان هایی بیشتر توانایی مطالعه دارید، دوست دارید اول کدام درس ها را بخوانید. بنابراین با توجه به اوقات فراغتی که نیاز دارید و عادت شخصیتان، این روتین را مشخص کنید. در کدام دروس ضعیف تر هستید و مواردی از این قبیل، برای خودتان روتین روزانه تعریف کنید. مثلا ممکن است صبح زود بیدار شدن برای شما انرژی بخش باشد و صبح ها بهتر درس بخوانید. بعد از آن شاید یک نرمش کوتاه صبحگاهی به شما کمک کند انرژی خود را بالا ببرید. این فقط یک مثال بود و ممکن است دانش آموزی کاملا متفاوت از بقیه به نتیجه مطلوب برسد. هرچند اصول کلی و ثابت روش های صحیح مطالعه را بدانید. فراموش نکنید که رسیدن به دو عنصر حس خوب و نتیجه خوب را در کنار یکدیگر به تعادل برسانید.
  • باشگاه کتاب راه اندازی کنید: یکی از بهترین کارهایی که میتوانید برای خود انجام دهید این است که کتاب بخوانید. درس خواندن در تابستان یا کمک به روند یادگیری شما فقط محدود به کتاب های درسی نیست. مهارت های خواندن قوی به شما کمک میکند تا در دروسی مانند نگارش، زبان فارسی، ادبیات و حتی فن بیان موفق تر باشید. مطالعه کتاب های غیردرسی مهارت های ارتباط گفتاری و نوشتاری شما را افزایش میدهند. برای انگیزه دادن به خود یک مسابقه کتاب خوانی دوستانه داشته باشید که محور آن میتواند بر مبنای هدف شما متفاوت باشد.
  • زبان خارجی بیاموزید: منابع زیادی وجود دارد که به شما در یادگیری یک ربان خارجی کمک میکند. مطالعات نشان داده‌اند که تمرین مداوم با یک زبان خارجی، حتی چند دقیقه در روز، میتواند پاداش های شناختی عظیمی را به همراه داشته باشد: بهبود دامنه توجه، توانایی های ذهنی بیشتر و مغز بزرگتر.
  • روزهای بدون تکنولوژی داشته باشید: وقتی تکلیف و درس و امتحانی ندارید، تکنولوژی خیلی راحت میتواند تمام وقت شما را بگیرد و یک سرگرمی برای شما فراهم کند اما چیز زیادی برای توسعه ذهنی و رشد شخصیتی ارائه نمیدهد. برعکس مطالعات نشان میدهد که زمان بیش از حد صفحه نمایش میتواند به معنای واقعی کلمه به عملکرد مغز شما با عدم تمرکز، افزایش استرس و به هم خوردن ریتم طبیعی خواب آسیب بزند. بنابراین زمان و محددیت هایی برای استفاده از آنها تعیین کنید.
  • از یک پشتیبان و مشاور درسی کمک بگیرید: همه افراد نمیتوانند به تنهایی روی برنامه ریزی برای تابستان پایبند بمانند. در چنین شرایطی ناامید نشوید. اگر تمام راه های قبل را به کار گرفتید و شخصی سازی کردید اما همچنان موفق نشدید شاید لازم است که به حضور و همراهی یک مشاور درسی یا پشتیبان درسی فکر کنید. پشتیبان یا مشاور با تجربه، با شناختی که از برنامه ریزی و موفقیت دارد به شما کمک میکند برنامه درسی خود را دقیق تر شخصی سازی کنید.
  • در تابستان چند ساعت درس بخوانیم: این نکته به مسائل مختلفی بستگی دارد: آیا برای امتحان یا آزمون خاصی درس میخوانید؟ چند ساعت در روز میتوانید درس بخوانید؟ حجم مطالبی که در آنها ضعیف هستید چقدر است؟ چه مدت زمانی تا کنکور و المپیاد باقی مانده؟ شرایط درسی شما تا کنون چگونه بوده؟ و باید برای این سوالات به جواب درستی برسید. لزوما 10 ساعت در روز درس خواندن شما را به موفقیت نمیرساند و مهم برنامه ریزی درست و شخصی سازی شده است.

ریحانه اعتصامی عضو تیم مشاوره تحصیلی مجموعه جهاد آموزشی

درس خواندن در تابستان

7 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راه های ارتباطی

سلام دوست عزیز
در صورت داشتن هرگونه سوال در مورد مجموعه مشاوره تحصیلی و آموزشی جهاد آموزشی میتوانید از طریق روش های زیر با ما در ارتباط باشید: