جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

احساس تنبلی برای مطالعه

چگونه می توانم احساس تنبلی برای مطالعه را متوقف کنم؟

به عنوان یک دانش آموز، می دانید که مطالعه بخشی ضروری از سفر تحصیلی شماست. اما گاهی اوقات، ایجاد انگیزه برای مطالعه می تواند چالش برانگیز باشد. 

وقتی احساس تنبلی می کنید، به تعویق انداختن کار وسوسه انگیز می شود و می تواند مانند یک نبرد سخت برای ایجاد انگیزه در خودتان برای شروع به نظر برسد.

با این حال، ابزارها و استراتژی هایی وجود دارد که می توانید یاد بگیرید تا به شما کمک کند بر این عادت غلبه کنید و از جلسات مطالعه خود نهایت استفاده را ببرید. 

راهبردهای غلبه بر تنبلی هنگام مطالعه شامل موارد زیر است:

  • یک برنامه مطالعه بسازید
  • از شر تمام حواس پرتی خلاص شوید
  • هر روز یک جدول زمانی برای مطالعه داشته باشید
  • اهداف کوچکتر و دست یافتنی را تعیین کنید
  • یک قدم در یک زمان و بیشتر بردارید

در این مقاله در مورد اینکه چرا برخی از دانش آموزان برای مطالعه احساس تنبلی می کنند و چگونه می توانید بر این احساس غلبه کنید، بحث خواهیم کرد. علاوه بر این، ما نکاتی را در مورد چگونگی موثرتر کردن جلسات مطالعه ارائه خواهیم داد.

چرا برخی از دانش آموزان برای مطالعه احساس تنبلی می کنند؟

تنبلی یک مبارزه رایج برای بسیاری از مردم است. و مشاهده این سندرم در دانش‌آموزانی که اختصاص زمان برای مطالعه را دشوار می‌دانند، شایع‌تر است.

در حالی که گاهی اوقات احساس بی انگیزگی یا بی نتیجه بودن قابل درک است، تنبلی مداوم می تواند زندگی روزمره را به طور جدی تحت تاثیر قرار دهد. 

اگر دانش‌آموزی احساس تنبلی کند، این می‌تواند باعث تعلل در انجام تکالیف ساده، جلسات مطالعه و برنامه‌های درسی کلاس شود که منجر به استرس، احساس غرق شدن و نمرات ضعیف می‌شود.

علاوه بر این، زمانی که فردی به تنبلی عادت کرد، رهایی از آن و به دست آوردن دوباره انگیزه می تواند چالش برانگیز باشد.

در حالی که ممکن است دلایل مختلفی برای احساس تنبلی وجود داشته باشد، برخی از رایج‌ترین آنها به شرح زیر است:

خواب ناقص

مطالعه مستلزم فعالیت ذهنی است. این نیازمند ذهنی تازه و هوشیار است. بنابراین بدون خواب خوب شبانه، دانش آموزان ممکن است در حین یادگیری احساس خستگی، سرگیجه و بی ثمری کنند.

فقدان اهداف یا برنامه های آینده

بسیاری از دانش آموزان چشم انداز روشنی از اهداف خود ندارند. در نتیجه، ممکن است تلاش کافی برای مطالعه مؤثر انجام ندهند.  

همچنین، برخی از دانش آموزان ممکن است در فعالیت های بیش از حد درگیر شوند یا بیش از حد سرگرم شوند و به تنبلی آنها نسبت به یادگیری کمک کند.

دنبال کردن رشته‌ای که با علایق یا علایقشان همخوانی ندارد

اگر دانش‌آموزان نسبت به موضوعی که مطالعه می‌کنند مشتاق نباشند، ممکن است آن را خسته‌کننده یا ناراحت‌کننده بدانند که منجر به تعلل و تنبلی در مطالعه می‌شود. 

گاهی اوقات دانش آموزان ممکن است به دلیل درخواست والدین خود یک رشته را انتخاب کنند که ممکن است با اهداف یا علایق شغلی آنها همخوانی نداشته باشد.

گرسنه، خسته و بیمار

برخی از دانش آموزان صرفاً به این دلیل که گرسنه، خسته یا بیمار هستند، «تنبل» به نظر می رسند. 

این بر سلامت جسمانی آنها تأثیر می گذارد. از این رو، ممکن است خسته، تحریک‌پذیر، بی‌علاقه و گوشه‌گیر به مدرسه برسند.

کمبود انگیزه

وقتی انگیزه مطالعه ندارید، به راحتی احساس تنبلی می کنید و نمی خواهید کاری انجام دهید.

کسالت

مطالعه گاهی اوقات می تواند یکنواخت باشد و اگر موضوع را کسل کننده بدانید، به راحتی علاقه خود را از دست می دهید و احساس تنبلی می کنید.

اهمال کاری

به تعویق انداختن کارهای مهم و مطالعه تا آخرین لحظه ممکن است طاقت فرسا شود و منجر به احساس تنبلی برای مقابله با حجم کار شود.

حواس پرتی

در این عصر دیجیتال، منحرف شدن و احساس تنبلی برای مطالعه آسان است و تشخیص اینکه چه زمانی تنبلی به یک مشکل دائمی تبدیل می‌شود، بسیار مهم است. 

انجام اقداماتی برای رسیدگی و غلبه بر این مشکل می تواند به جلوگیری از تأثیر منفی آن بر کار، تحصیل و زندگی روزمره شما کمک کند.

چگونه در زمان مطالعه بر تنبلی غلبه کنیم؟

تنبلی یکی از دلایل اصلی عملکرد ضعیف شما در مطالعه است. نکات زیر به شما کمک می کند بر تنبلی غلبه کنید و به خودتان انگیزه مطالعه کنید.

 یک برنامه مطالعاتی تهیه کنید 

برنامه مطالعه ابزاری موثر برای مدیریت زمان است که به شما کمک می کند سازماندهی شده و وظایف تحصیلی خود را اولویت بندی کنید

هنگامی که یک برنامه مطالعه ایجاد می کنید، ایجاد تعادل بین کار مدرسه، شغل و سایر تعهدات اجتماعی قابل کنترل تر می شود. شما به راحتی می توانید پیشرفت خود را دنبال کنید و با یک برنامه زمانی برای مطالعه به اهداف یادگیری خود برسید.

یکی دیگر از مزایای برنامه ریزی مطالعه این است که روال مطالعه منظم به شما کمک می کند تا از نظر عاطفی و روانی برای هر جلسه مطالعه آماده شوید، بر تنبلی غلبه کنید و مطالعه را به یک عادت تبدیل کنید.

 از شر تمام حواس پرتی خلاص شوید 

اگر می خواهید بر تنبلی غلبه کنید و بهره وری خود را افزایش دهید، باید حواس پرتی را در طول جلسات مطالعه از بین ببرید. این را می توان با ایجاد و چسبیدن به لیست کارهایی که باید انجام داد، انتقال به اتاقی دیگر و خاموش کردن تلفن و تلویزیون به دست آورد

اگر منتظر تماس مهمی هستید، ممکن است تلفن خود را در کنار خود نگه دارید اما مطمئن شوید که آن را روی لرزش یا بی صدا قرار دهید. 

علاوه بر این، در زمان مطالعه از اعضای خانواده یا هم اتاقی های خود برای حفظ حریم خصوصی خود دریغ نکنید. 

حذف این حواس‌پرتی‌ها به شما کمک می‌کند در جلسات مطالعه بهتر تمرکز کنید.

برای مطالعه هر روز یک جدول زمانی داشته باشید 

ایجاد یک جدول زمانی مطالعه می تواند تنبلی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد زیرا ساختار واضحی برای پیگیری پیشرفت کار و رعایت ضرب الاجل ها فراهم می کند. 

جدول زمانی باید به طور برجسته در منطقه مطالعه نمایش داده شود، با برنامه های ثابت برای هر کلاس و سایر وظایف هفتگی. 

بسیار مهم است که به این برنامه پایبند باشید تا به شما در توسعه نظم و انضباط و غلبه بر تنبلی در تحصیل کمک کند. 

علاوه بر این، تسلط بر این عمل به شما یک مزیت رقابتی در فعالیت‌های علمی و حرفه‌ای می‌دهد.

اهداف کوچکتر و قابل دستیابی را تعیین کنید 

غلبه بر تنبلی در حین مطالعه آسانتر است اگر اهداف مطالعه کوچک قابل دستیابی را تعیین کنید. 

اگر اهداف خود را خیلی بالا نگه دارید، ممکن است غرق شوید و فشار وارد شود که منجر به احساس شکست شود. در عوض، اهداف خود را به اهداف کوچکتر، قابل مدیریت و دست یافتنی تقسیم کنید

با تعیین اهداف واقع بینانه تر، و با رسیدن به این اهداف کوچکتر، احساس موفقیت خواهید کرد و شما را تشویق می کند که به کار در جهت اهداف بزرگتر خود ادامه دهید.

هر بار یک قدم بردارید 

زمانی که هدفی را برای مطالعه تعیین می‌کنید، برای جلوگیری از تنبلی و احساس سرگیجه، آن را یک قدم بردارید. اگر بیش از حد به خود فشار بیاورید، می تواند تنبلی شما را افزایش دهد.

تقسیم جلسات مطالعه به جلسات کوچکتر و قابل مدیریت به شما کمک می کند تا از فرسودگی جلوگیری کنید، بهره وری را افزایش دهید و حتی آن را لذت بخش کنید.  

برای انجام این کار، به جای اینکه یک ماراتن مطالعه یک ساعته داشته باشید، می توانید آن را به یک جلسه مطالعه 30 دقیقه ای و سپس 15 دقیقه استراحت و سپس 30 دقیقه مطالعه بعدی تقسیم کنید.

هر دسته از جلسه مطالعه یک کار فرعی است که باید انجام دهید. تکمیل یک کار فرعی به شما انگیزه می دهد تا کارهای فرعی دیگر را ادامه دهید و کار کلی شما را راحت تر می کند.

پس از انجام یک هدف به خود پاداش دهید 

غلبه بر تنبلی کار بزرگی است، بنابراین باید به خاطر دستیابی به آن به خود تبریک بگویید و با مهربانی با خود رفتار کنید. یکی از روش ها این است که در پایان دوره تحصیلی خود با یک هدیه کوچک به خود پاداش دهید

همچنین اهدافی را تعیین کنید که به شما انگیزه درس خواندن بدهد و برای هر دستاوردی به خود پاداش دهید. نمونه هایی از پاداش ها عبارتند از:

  • تماشای یک فیلم.
  • استراحت طولانی.
  • خوردن دسر مورد علاقه تان.
  • خرید چیزی که همیشه می خواستید.

پاداش ها شما را در یک موقعیت برد-برد نگه می دارند.

انگیزه خود را پیدا کنید 

بی حالی و تنبلی را می توان با خودانگیختگی خوب به طور کامل از بین برد. 

همانطور که اشاره کردیم، یک راه هیجان انگیز برای ایجاد انگیزه در خود این است که در پایان دوره تحصیلی به خود پاداش دهید. 

همچنین، در نظر بگیرید که کسب نمرات فوق العاده در امتحان چقدر هیجان انگیز خواهد بود. به کسانی فکر کنید که با رسیدن به اهدافتان می توانید به آنها افتخار کنید.

آدم تنبلی نباش. یادت باشه تو فقط یک زندگی داری.

تکنیک دیگری که می تواند به شما در یافتن انگیزه کمک کند، تعیین اهداف است.

احساس یا تمایل به رسیدن به این اهداف تنبلی را از دایره لغات شما حذف می کند. اما مطمئن شوید که اهدافی را تعیین کنید که الهام بخش شما باشد و نه اهدافی که شما را فلج کند. 

عواقب تنبلی را در نظر بگیرید

در نظر گرفتن نتایج مثبت احتمالی مطالعه می تواند ما را برای شروع یادگیری ترغیب کند. اما اگر این کار جواب نداد، عواقب اهمال کاری و تنبلی را در نظر بگیرید. 

ترس می تواند یک محرک قوی باشد. اگر درس نخوانید ممکن است نمرات ضعیفی دریافت کنید یا حتی شکست بخورید. تکرار یک موضوع یا تکرار سال مطلوب نیست و می تواند یک عامل انگیزشی برای تشویق خود به شروع مطالعه باشد. 

خود را منضبط کنید 

تنبلی یک تجربه رایج برای همه است، به خصوص زمانی که با حجم زیادی از مطالعه بدون نقطه شروع روشن مواجه می شوید. با این حال، بسیار مهم است که مطالعه را برای یک امتحان اصلی یا یک مسابقه کوچک جدی بگیرید. 

خود را متعهد به ترک عادت تنبلی کنید. بدانید که آینده شما در دستان شماست، و هرچه نظم و مسئولیت بیشتری داشته باشید، شانس موفقیت شما بیشتر است. 

چگونه می توانید جلسات مطالعه خود را موثرتر کنید؟

بسیاری از دانش‌آموزان به زودی متوجه می‌شوند که روش‌های مطالعه دبیرستانی آنها کوتاهی می‌کند. با توجه به تفاوت کالج با دبیرستان، این قابل درک است. اساتید کمتر درگیر هستند، کلاس‌ها گسترده‌تر هستند، امتحانات مهم‌تر هستند، خواندن مطالب بیشتر است، و دوره‌ها چالش‌برانگیزتر هستند. 

این بدان معنا نیست که شما مقصر هستید. این به سادگی نشان می دهد که شما باید مهارت های مطالعه کارآمدتری را کسب کنید. 

خوشبختانه، تاکتیک‌های مطالعه فعال و مؤثر متعددی وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را یاد بگیرید و اجرا کنید تا به شما در موفقیت در تحصیل کمک کند.

نکات زیر به شما کمک می کند تا جلسات مطالعه خود را موثرتر کنید.

فعالانه بخوانید 

با برجسته کردن یا خط کشیدن زیر نکات ضروری، پرسیدن سوالاتی در مورد مطالب و خلاصه کردن آنچه خوانده اید با کلمات خود خواننده فعال باشید.

در سخنرانی ها شرکت کنید و یادداشت برداری کنید 

در سخنرانی ها شرکت کنید، یادداشت برداری کنید و سعی کنید مفاهیم و ایده های مهمی را که در کلاس مورد بحث قرار گرفته اند را برای بررسی آینده یادداشت کنید.

از فلش کارت استفاده کنید

فلش کارت ها می توانند ابزار مفیدی برای کمک به تقویت اطلاعات در حافظه شما باشند. شما می توانید مفاهیم، ​​تعاریف و فرمول ها را حفظ کنید.

به گروه های مطالعه بپیوندید

برای مرور یادداشت ها و بحث درباره مفاهیم کلیدی با همکلاسی خود همکاری کنید.

یادآوری فعال را تمرین کنید 

برای درک بهتر مطالب و حفظ اطلاعات، فراتر از خواندن و مرور یادداشت های خود را انجام دهید. در عوض، سعی کنید اطلاعات را به طور فعال از حافظه به خاطر بیاورید.

از ابزارهای بهره وری استفاده کنید 

از ابزارهایی مانند ابزار خواندن سرعت AccelaReader استفاده کنید . این ابزار می تواند به موثرتر کردن جلسات مطالعه شما و بهبود سرعت خواندن و حفظ حافظه شما کمک کند.

استراحت کنید

استراحت در طول جلسات مطالعه می تواند به شما کمک کند متمرکز بمانید و اطلاعات را بهتر حفظ کنید. هر چند ساعت یک بار به مدت 30 تا 45 دقیقه استراحت کنید تا به شما کمک کند شارژ و بهره وری داشته باشید.

تنبلی را از بین ببرید و انگیزه مطالعه خود را تقویت کنید

احساس تنبلی در مطالعه مشکلی رایج در بین دانش آموزان است. و این به این دلیل است که بسیاری از دانش‌آموزان به این فکر می‌کنند که یادگیری را یک کار سخت ببینند، و بسیاری هنوز یادگیری هوشمندانه را یاد نگرفته‌اند. 

خوشبختانه راه هایی برای غلبه بر این عادات تنبل و شروع موثر مطالعه وجود دارد.

ایجاد یک برنامه مطالعه، حذف عوامل حواس پرتی، حفظ یک جدول زمانی، تعیین اهداف قابل دستیابی، برداشتن یک قدم در یک زمان، و پاداش دادن به خودتان برخی از تاکتیک‌هایی هستند که به شما کمک می‌کنند با انگیزه بمانید

علاوه بر این، شرکت در سخنرانی‌ها، مطالعه فعال، پیوستن به گروه‌های مطالعه، مدیریت زمان و تمرین یادآوری فعال می‌تواند جلسات مطالعه شما را مؤثرتر کند

به یاد داشته باشید، با طرز فکر و استراتژی مناسب، می توانید بر تنبلی غلبه کنید و در سفر تحصیلی خود برتر باشید.

 کوثر رضایی هرسمی عضو تیم مشاوره تحصیلی مجموعه جهاد آموزشی

احساس تنبلی برای مطالعه

6 پاسخ

  1. تنبلی در مسیر مطالعه کنکوری از مشکلات عمده دانش آموزان هست ، راهکار ها بسیار مفید
    عالی توصیه به مطالعه 👌🏻👏🏻

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راه های ارتباطی

سلام دوست عزیز
در صورت داشتن هرگونه سوال در مورد مجموعه مشاوره تحصیلی و آموزشی جهاد آموزشی میتوانید از طریق روش های زیر با ما در ارتباط باشید: