جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

جمع بندی امتحان های نهایی رشته ریاضی

با توجه به نزدیک شدن به فصل امتحانات در این مطلب به جمع بندی امتحان های نهایی رشته ریاضی می پردازیم.

اهمیت برنامه ریزی برای امتحانات نهایی دوازدهم ریاضی

معدل کتبی امتحانات نهایی تاثیر مستقیم بر روی رتبه شما در کنکور دارد. نمرات امتحانات نهایی در قبولی کنکور سراسری موثر هستند. به همین دلیل نمره قبولی در امتحانات نهایی سال دوازدهم برای همه دانش آموزان از اهمیت زیادی برخوردار است. همه دانش آموزان می‌کوشند تا بهترین نمره را برای امتحانات نهایی کسب کنند.امتحانات نهایی به صورت هماهنگ در کشور برگزار می‌شود و سوالات آن توسط طراحان سوال مطرح می‌شود. دانش آموزان به دلیل مطرح نشدن سوالات توسط معلم خود، آشنا نبودن با سبک سوالات و عدم تصحیح برگه توسط معلم خود برای امتحانات نهایی استرس و نگرانی دارندهمین دلیل بسیار دشوار و پر از استرس است اگر بخواهید بدون برنامه‌ریزی و شناخت نقشه راه، با حجم زیاد کتاب‌های درسی و فرصت کم در امتحانات نهایی موفق شوید؛ نگران نباشید، چرا که با داشتن یک برنامه‌ریزی شخصی و مختص به خود می‌توانید بهترین نتیجه را بگیرید.

بهترین روش برنامه ریزی برای امتحانات نهایی دوازدهم ریاضی

برنامه‌ریزی باید شخصی سازی شده باشد، چرا که باید برنامه هر فرد بر اساس ساعت‌های شخصی دانش آموز، نقاط ضعف و قوت او طراحی شود. بنابراین برنامه‌ریزی برای امتحان نهایی برای هر فرد متفاوت است. اما در هر برنامه‌ریزی باید یک سری اصول و نکاتی را رعایت کنید تا برنامه‌ریزی جامعی داشته باشید.

تعیین زمان آزاد

اولین قدم برای طراحی یک برنامه‌ریزی خوب، تعیین زمان‌های آزاد است. شما باید بدانید در هر روز چند ساعت زمان آزاد برای مطالعه دارید. با تعیین زمان‌های آزاد خود ساعات مناسبی را به مرور و یا یادگیری دروس تازه تدریس شده، اختصاص دهید. برای انجام این کار بهتر است از یک دفترچه یادداشت استفاده کنید.

اولویت بندی دروس

قدم بعدی اولویت‌بندی دروس است. شما باید درس‌هایی که به آن تسلط ندارید یا ضعف بیشتری در آنها دارید را در اولویت خود برای مطالعه قرار دهید. بهتر است دروسی که در آنها ضعف دارید را ابتدا مطالعه کنید تا ضعف خود را از بین ببرید. سپس به مرور مطالب و مطالعه دروس دیگر بپردازید.

تقسیم بندی دروس طبق زمان آزاد

قدم سوم برای داشتن بهترین برنامه ریزی درسی ویژه امتحانات نهایی دوازدهم ریاضی، تقسیم بندی دروس موجود برای مطالعه طبق زمان‌های آزادتان است. سعی کنید در زمان‌های اندک ابتدا مطالب درسی را یاد بگیرید، سپس باقی وقت را به مرور بپردازید.

خلاصه‌نویسی و نت‌برداری

خلاصه نویسی و نت برداری از مطالب در هنگام مطالعه بسیار ضروری است. سعی کنید نکات مهم را در دفترچه‌ای مخصوص یادداشت کنید. با این کار می‌توانید در مدت زمان کوتاهی کلیه مطالب و نکات مهم کتاب را مرور کنید.

 مطالعه نمونه سوالات امتحان نهایی

حتما نمونه سوالات امتحان نهایی سال‌های قبل را مطالعه کنید تا با نکات مهم درس از نظر طراحان سوال و شیوه سوال‌های امتحان نهایی آشنا شوید. همچنین می‌توانید قبل از مطالعه درس به نمونه سوالات امتحان نهایی نگاهی بیندازید تا متوجه شوید باید به چه روشی درس مورد نظر را بخوانید.

استفاده از وسایل کمک آموزشی

استفاده از وسایل کمک آموزشی مانند ویدیوهای آموزشی، فلش کارت‌ها، نمونه سوالات و … برای موفقیت در امتحانات نهایی بسیار مفید است. استفاده از این وسایل باعث می‌شود تا دانش آموز بتواند چندین بار مطالب درسی را مرور کند و مطالب درسی در حافظه بلند او ثبت شود. شما می‌توانید از این وسایل کمک آموزشی در اتوبوس، مترو و … استفاده کنید. بدین صورت زمان‌های خود را بهینه می‌کنید.

نشانه‌گذاری کردن

نشانه گذاری مطالب مهم کتاب درسی مانند هایلایت کردن، خط کشیدن و … از بهترین روش‌های مطالعه برای امتحان نهایی است. با این روش می‌توانید تمرکز بیشتری بر روی مطالب مهم کتاب پیدا کنید.

دروس مطالعه شده را برای خود یا دیگران توضیح دهید

در برابر آینه یا دوستانتان مطالب درسی که فرا گرفته‌اید را بازگو کنید. با این کار نقاط ضعف شما مشخص می‌شود و شما می‌توانید خیلی راحت نقاط ضعف خود را برطرف کنید.

جدول برنامه ریزی برای امتحانات نهایی دوازدهم ریاضی

طراحی جدول برنامه‌ ریزی درسی برای امتحانات نهایی بسیار مهم است؛ زیرا جدول برنامه‌ریزی درسی، درس خواندن را برای دانش آموزان آسان می‌کند و راه موفقیت در کنکور برای آنها نیز هموار می‌شود. دانش آموزان با تهیه جدول برنامه ریزی ویژه امتحانات نهایی می‌توانند ساعات و روزهای مطالعه خود را هدفمند کنند. بدین صورت دانش آموزان می‌دانند که چه ساعتی چه روزی و به چه مدت باید چه درس و مبحثی را مطالعه کنند. ساعات تفریح، کار و مطالعه دانش آموزان با جدول برنامه‌ریزی هدفمند می‌شود و از انجام هیچ کاری غافل نمیشوند.

به نکات زیر برای تهیه بهترین جدول برنامه‌ریزی درسی ویژه امتحانات نهایی دوازدهم ریاضی توجه کنید:

لیستی از دروس و مباحثی که قرار است مطالعه کنید، تهیه کنید.

تمام موضوعات و مباحث مورد نیاز برای هر درس را که باید مطالعه کنید، یادداشت کنید.

چندین جدول با سطر و ستون مورد نیاز تهیه کنید.

دروسی را که اولویت بندی کرده‌اید با اختصاص زمان مناسب به هر درس، در جدول یادداشت کنید.

علاوه بر زمان‌های مطالعه، باید زمان‌هایی را برای انجام کارهای شخصی، تفریح و … در نظر بگیرید و در جدول خود یادداشت کنید.

بهتر است جدولی برای برنامه ریزی روزانه و جدولی دیگر برای برنامه ریزی هفتگی تهیه کنید؛ تا یک برنامه منعطف داشته باشید.

و در آخر به برنامه‌ریزی خود پایبند باشید تا در امتحانات نهایی به خوبی عمل کنید.

3 نکته مهم که باید در برنامه ریزی برای امتحانات نهایی دوازدهم ریاضی به آن توجه کنِید:

1 بهتر است از همان ابتدای شروع ترم با دبیران خود پیش بروید تا در آخر ترم با حجم زیادی از مطالب درسی روی هم انباشته شده، مواجه نشوید.

2 همچنین بهتر است از تابستان شروع به برنامه‌ریزی کنید؛ بدین صورت مطالب سال‌های قبل را مرور و نقاط ضعف خود را برطرف می‌کنید. این کار باعث می‌شود تا پایه شما قوی شود.

3 لطفا با داشتن یک برنامه درست هدف گذاری کنید. حتما در برنامه خود مرور چندین باره مطالب را قرار دهید تا به طور کامل مطالب درسی در ذهن‌تان تثبیت شود.‌

سرلی قابول تارویان عضو تیم مشاوره تحصیلی مجموعه جهاد آموزشی

جمع بندی امتحان های نهایی رشته ریاضی

4 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راه های ارتباطی

سلام دوست عزیز
در صورت داشتن هرگونه سوال در مورد مجموعه مشاوره تحصیلی و آموزشی جهاد آموزشی میتوانید از طریق روش های زیر با ما در ارتباط باشید: