جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

رشته شیمی کاربردی

آشنایی با رشته شیمی کاربردی

رشته شیمی کاربردی مناسب چه کسانی است؟ رشته شیمی کاربردی یک رشته علمی است که با اتمها، عناصر ، مولکول ها، یون ها، ساختارهای مواد، خوا ص، رفتار و تغییرات آنها سروکار دارد. در علم شیمی با استفاده از واکنش های شیمیایی به دنبال سنتز مواد جدید کاربردی و مفید با خواص تازه هستند؛ زمینه دیگری از این علم نیز وجود دارد که به آن « شیمی سبز » میگویند و در آن در پی سنتز مواد دوست دار محیط زیست هستند تا بتوانند به بشریت کمک کنند. ناگفته نماند رشته شیمی قدمتی طولانی دارد و همیشه مورد توجه بشریت بوده است. این رشته، برای افرادی که روحیه جستجوگر دارند و همیشه در پی علت اتفاقات هستند بسیار مناسب است. فرق کسانی که به علم شیمی علاقه دارند با دیگر افراد را میشود در یک مثال ساده نشان داد: افراد علاقهمند به شیمی هنگام خوردن آب به ساختار آن، ولی افراد دیگر به رفع تشنگی فکر میکنند. افرادی که این رشته را انتخاب می کنند، باید از کارکردن با مولکولها و مواد شیمیایی لذت ببرند و سنتز مواد جدید برای آنها هیجان انگیز باشد. رشته شیمی کاربردی نسبت به زیر شاخه شیمی محض، همانطور که از نامش مشخص است کاربردیتر است.

کدام دروس دوره دبیرستان در رشته شیمی کاربردی بیشتر کاربرد دارند؟

رشتههای علوم پایه مثل شیمی، فیزیک، زیست و ریاضی دستهای از رشتهها هستند که به صورت تخصصیتر دروس دبیرستان را به دانشجویان در دانشگاه آموزش میدهند. اما در دوره کارشناسی حدودا در دو ترم اول، باید در سهای پایه مثل ریاضی عمومی، فیزیک پایه و همچنین شیمی عمومی را پاس کنید؛ پاس کردن این دروس مستلزم این است که دروس دبیرستان را به خوبی به خاطر داشته باشید. همانطور که میتوان حدس زد، مهمترین درسی که از دوره دبیرستان در رشته شیمی کاربردی استفاده میشود درس شیمی است؛ تمام آنچه در قالب شیمی در دبیرستان خواندهاید در رشته شیمی کاربردی به شکل گستردهای به کار میآیند و لذا باید آموختههای خود در این رابطه را به خوبی به یاد داشته باشید. در اصل شیمی دبیرستان، اطلاعات اولیه لازم برای ورود به رشته شیمی کاربردی محسوب میشود. لازم به ذکر است در دوره کارشناسی تعدادی واحد مثل ریاضی عمومی، فیزیک و.. ارائه میشوند که باید برای گذراندن آنها در دروس مشابهشان در دوره دبیرستان پایه قوی داشته باشید و آموختههای خود در این دوره را به کار گیرید.

گرایشهای رشته شیمی کاربردی برای ادامه تحصیل چه هستند؟

شیمی آلی: به صورت تخصصی به ساختارهایی ساختارهای آلی گفته میشود که دارای کربن و هیدروژن هستند و توسط پیوند به یکدیگر متصل شدهاند؛ شی می آلی در اصل شی می این مواد و ساختارها است. به عبارت دیگر شی می آلی، شی می رنگها، داروها، لاستیک، بنزین، غذا و حتی لباسی است که میپوشیم.

شیمی معدنی: شی می کاتالیزورها، مواد آلی فلزی، صنایع معدنی، مطالعات الکتروشی می کمپلکسهای معدنی است.

شیمی فیزیک: با بررسی سمت و سوی واکنش، سرعت واکنش، تعادل در واکنشهای شی میایی و تعادلات فازی و ه مینطور بررسی سینتیک واکنش، میتواند به تغییرات زیادی در صنایع مختلف شی می بیانجامد.

شیمی تجزیه: مطالعه رو شهای جداسازی، شناسایی و بررسی ک می اجزای طبیعی یا مصنوعی یک ماده را در بر میگیرد.

نانو شیمی : در این زیر شاخه میتوان تمام موضوعات شی می آلی، معدنی، ت جزیه و شی می فیزیک را در سطح نانو بررسی کرد.

شیمی کاربردی: شامل دروس کاربردی و زیر شاخه صنعتی شی می است.

شیمی دارویی: سنتز دارو و بررسی اثرات دارو بر روی بیمار را شامل میشود.

آموزش شیمی: رو شهای آموزش شی می برای دانشجویان و دانش آموزان در آن ارائه میشود.

شیمی کاتالیست: هدف از این رشته تربیت نیروی متخصص در اجرای پروژههای تحقیقاتی مورد نیاز صنایع و همچنین انجام آموزش و پژوهش در زمینههای مرتبط با کاتالیست است.

فیتوشیمی: (شیمی گیا هی) بررسی خواص داروهای گیاهی را شامل میشود.

شیمی پلیمر: رو شهای ساخت درشت مولکولها و بسپارها )پلیمرها( را در بر میگیرد

شیمی دریا: بحث و بررسی در خصوص شی می آب، معادن و کانیها، نفت و گاز، شی می مناطق فراجوش، شی می آلایندهها و بسیاری از موارد مهم دیگر در دریا در این گرایش انجام میپذیرد.

شیمی و فناوری اسانس: استخراج، خالصسازی و سنتز اسانس را شامل میشود.

شیمی پیشرانه: شامل مطالعه و بررسی موتورهای پیستونی، توربینی و موشک میشود.

رشته شیمی کاربردی

فارغ التحصیل رشته شیمی کاربردی در چه کارها و صنایعی میتواند شاغل شود؟

برخی از مشاغل اصلی که یک فارغالتحصیل رشته شی می کاربردی میتواند در آنها شاغل شود عبارت هستند از : . ارائه خدمات در آزمایشگاههای کنترل کیفی و مواد مصرفی صنایع . خدمات آموزشی در مدارس، دانشگاهها و سایر موسسات آموزشی . ارائه خدمات در پتروشی می، کارخانجات پلاستیک، رنگ و رزین، صنایع دارویی و بهداشتی . استفاده از گیاهان دارویی برای سنتز مواد دارویی و درمانی . ارائه خدمات به آزمایشگاههای سنتزی مواد، به منظور سنتز مواد جدید . پذیر ش کارهای پژوهشی و شرکت کردن در پروژههای پژوهشی . ارائه خدمات به شرکتهای نوبنیاد و حل و فصل مشکلات و چالشهای آنها. . کار آفرینی

بازار کار رشته شیمی کاربردی به چه صورت است؟

بازار کار به کلی موضوعی ا ست که به شرایط جامعهای که هر شخص در آن زندگی میکند بستگی دارد؛ ولی بر خلاف باورهای برخی افراد در مورد رشتههای علوم پایه و بخصوص شی می، باید گفت، شی می عل می است که در همه زمینهها اعم از خوراک، پوشاک، دارو و… دخالت دارد. پس میتوان نتیجه گرفت یک شی میدان یا فارغ التحصیل رشته شی می میتواند با توجه به تجربه و اطلاعاتی که دارد به نسبت سریع مشغول به کار شود. در سوال قبل به زمینههای کاری متفاوت دانش آموختگان رشته شی می کاربردی اشاره شد، اما نکته مه می که در این رشته حائز اه میت است میزان دانشی است که فرد کسب کرده. به عبارت دیگر، مدرک دانشگا هی یا نمره بالا، ن میتواند دلیلی باشد برای اینکه شما بتوانید کار مرتبط با رشته خود را پیدا کنید؛ شاید این موضوع شرایط لازم باشد ولی کافی نیست. برای ورود به بازار کار، علاوه بر آشنایی با مهارتهای تخصصی رشته مورد نظر باید با سایر مهارتهای فردی هم آشنایی داشته باشید. در حقیقت، این مهارتهای فردی هستند که یک شخص را از میان رقبا متمایز میکنند و سبب موفقیت او در زمینهها و موقعیتهای شغلی میشوند. چنین مهارتهایی سبب تعامل بهتر فرد در سازمان و محیطهای کاری خواهد شد و به طور معمول با نام « مهارتهای نرم » از آن نام میبرند.

امکان ادامه تحصیل در رشته شیمی کاربردی در خارج از کشور به چه صورت است؟

برای دانش آموختگان رشته شی می در تمامی مقاطع )کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری( و کلیه گرایشها امکان ادامه تحصیل در خارج از کشور وجود دارد. تحصیل در رشته شی می در کشورهای دیگر معمولا پرطرفدار است و هر ساله داوطلبان زیادی از ه مین طریق اقدام به مهاجرت میکنند. در صورت اخذ پذیر ش از دانشگاههای خارجی، شما میتوانید از امکان تحصیل رایگان در رشته شی می بهرهمند شوید. از جمله دانشگاههای مطرح در اخذ پذیرش، میتوان به دانشگاه کالیفرنیا برکلی و دانشگاه هاروارد اشاره کرد. از کشورهایی که در رشته شی می مطرح هستند نیز میتوان به آمریکا، کانادا و آلمان اشاره داشت. شرایط تحصیل، زندگی، مخارج و ارائه خدمات به دانشجویان خارجی در هر کدام از این کشورها متفاوت است و برای داوطلبانی که به دنبال اخذ پذیر ش هستند، بررسی تمام این موارد الزامی است.

سرلی تارویان عضو تیم مشاوره تحصیلی مجموعه جهاد آموزشی

رشته شیمی کاربردی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راه های ارتباطی

سلام دوست عزیز
در صورت داشتن هرگونه سوال در مورد مجموعه مشاوره تحصیلی و آموزشی جهاد آموزشی میتوانید از طریق روش های زیر با ما در ارتباط باشید: