جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

معرفی رشته هتل داری

 رشته هتل داری چیست؟

در این مقاله قصد داریم به معرفی رشته هتل داری (مدیریت هتل داری) بپردازیم و در خصوص موقعیت شغلی و بازار کار آن توضیحاتی ارائه دهیم، با ما همراه باشید .

انسان در مسیر زندگی با فراز و نشیب‌های فراوانی روبرو می‌شود که برخی از آنها نحوه انتخاب راه درست می‌تواند سرنوشت ساز باشد انتخاب رشته تحصیلی و انتخاب شغل مناسب نیز از جمله مواردی است که در آینده فرد بسیار تاثیرگذار است

انتخاب رشته تحصیلی و انتخاب شغل ارتباط بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند و نمی‌توان این دو را جدا از هم در نظر گرفت انتخاب رشته تحصیلی به شکلی مقدمه انتخاب شغل است به طوری که رشته تحصیلی مدرسه و دانشگاه راه ورود به مشاغل وابسته به آن رشته است یکی از رشته‌هایی که داوطلبان کنکور می‌توانند آن را در دفترچه انتخاب رشته کنکور مشاهده نمایند رشته مدیریت هتل داری می‌باشد .

معرفی رشته هتل داری

تعریف هتل داری

هتل داری به فعالیت‌های مرتبط با ارائه خدمات اقامتی پذیرایی و تفریحی به مسافران گفته می‌شود هتل‌ها ، هتل آپارتمان‌ها ، مسافرخانه‌ها ، هتل‌ها ، ویلاها و خانه‌های اجاره‌ای از جمله انواع مکان‌های اقامتی هستند .

در مقطع کارشناسی دانشجویان درس هایی راجع به تاریخچه هتل‌داری ،مدیریت هتل ، بازاریابی هتل ، خدمات هتل‌داری و غیره میخوانند .

در مقطع کارشناسی ارشد دانشجویان این رشته با مباحثی مانند مدیریت هتل‌های لوکس ، مدیریت هتل‌های زنجیره‌ای ، مدیریت هتل‌های سبز،  مدیریت هتل‌های سلامت ، مدیریت هتل‌های مذهبی و غیره آشنا می‌شود.

رشته هتل داری زیر شاخه کدام رشته است ؟

رشته هتل دارای زیر شاخه رشته مدیریت است در واقع رشته هتل داری یک گرایش از رشته مدیریت می‌شود این رشته به بررسی و آموزش اصول و فنون مدیریت در هتل‌ها و مراکز پذیرایی می‌باشد . دانشجویان این رشته با موضوعاتی مانند رشته هتل‌داری در مقاطع مختلف تحصیلی از جمله کاردانی ، کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکترا می‌شود . در مقطع کاردانی این رشته با نام مدیریت امور هتلداری می‌شود در مقطع کارشناسی این رشته با نام مدیریت هتلداری ارائه می‌شود و دارای دو گرایش مدیریت هتل‌داری و مدیریت رستوران است در مقطع کارشناسی ارشد این رشته با نام‌ مدیریت هتل‌داری می‌شود و دارای گرایش‌های مدیریت هتل‌داری بین‌المللی ، مدیریت رستوران گردشگری و مدیریت هتل داری گردشگری و مدیریت گردشگری است .

در مقطع دکترا این رشته با نام‌های مدیریت هتل داری می‌شود و دارای گرایش‌های مدیریت هتل داری  بین المللی ،  مدیریت رستوران و گردشگری و مهارت‌های لازم برای رشته هتل داری ، امور مالی هتل داری ، مدیریت رستوران ، مدیریت رستوران‌های زنجیره‌ای ، مدیریت رستوران‌های بین‌المللی است .

 دروس رشته مدیریت هتل داری

 دانشجویان برای یادگیری مهارت‌های مختلفی که یک هتل‌دار باید بداند در دوره کارشناسی هتل داری ۱۳۳ واحد را طی ۴ سال می‌خواند همانطور که در ادامه مقاله دروس این رشته مشاهده می‌کنید از مدیریت و حسابداری تا اصول آشپزی در این رشته دیده می‌شود چرا که هرچند ممکن است یک هتلدار شخصاً این فعالیت‌ها را انجام ندهد اما باید اشراف کامل به این مباحث داشته باشد تا بتواند کیفیت و عملکرد پرسنلی را بررسی و با مشکلات رسیدگی کند.

شرایط لازم برای تحصیل در رشته هتل داری

برای تحصیل در رشته هتل داری داوطلبان باید دارای مدرک دیپلم متوسطه باشند همچنین داوطلبان باید در آزمون سراسری شرکت کرده و در رشته مورد نظر خود قبول شود همچنین رشته‌های کارشناسی ارشد و دکترای این رشته نیز در دانشگاه‌های برتر کشور ارائه می‌شود

توانایی‌های لازم برای ورود به رشته مدیریت هتل داری

مدیریت هتل شامل مدیریت هر چیزی است که مربوط به صنعت هتل باشد اگر می‌خواهید در این کسب و کار جایگاه خود را به دست آورید باید با تمام فنون مدیریت یک هتل تجاری از جمله بازاریابی مدیریت هتل مدیریت

پذیرایی خانه داری و حساب‌ها آشنا شوید دانشجویان این رشته باید بدانند که علاوه بر تسلط به زبان انگلیسی باید به یک زبان دوم که می‌تواند عربی آلمانی یا فرانسوی باشد تسلط داشته باشد موضوع مهم دیگری

که بر تسلط بر زبان برای یک فارغ التحصیل رشته هتل داری ارجعیت دارد این است که از روابط اجتماعی خوبی برخوردار باشد تا به خوبی با مسافران و یا به عبارتی مهمانان هتل خوب برخورد کند و رضایت آنها را جلب کند.

مشاغل رشته هتل داری چیست ؟

پس از اتمام تحصیل در رشته هتلداری می‌توانید در موقعیت‌های شغلی زیر و در هتل‌ها و رستوران‌ها مشغول به کار شوید .

مدیریت هتل ، مدیریت گردشگری و جهانگردی ، شرکت‌های حمل و نقل هوایی به عنوان لیدر ، کارمند فروش بلیط واحدهای پذیرایی و اقامتی موسسات ملی و جهانگردی ، رزوریشن ، آشپزی و قنادی ، صندوقداری هتل ، مهمانداری هواپیما، قطار و کشتی‌های مسافرتی ،متصدی خانه داری ،متصدی امور طبقات و منسوجات  مدیریت تشریفات متصدی اماکن عمومی و …

بازار کار و آینده شغلی رشته هتل‌داری در ایران

ساعت کاری مدیران هتل معمولاً به صورت تمام وقت بوده و حتی شامل آخر هفته و تعطیلات عمومی نیز می‌باشد همچنین با افزایش حجم سفرها در هنگام تعطیلات نوروز و تابستان حجم کاری این افراد سنگین می‌شود محیط کاری این حرفه بسیار تمیز ، شیک و تشریفاتی است و همین عامل سبب شده این رشته برای افراد جذاب باشد. با توجه به گسترش صنعت جهانگردی در کشور هر سال شاهد ایجاد فرصت‌های شغلی  خوبی در این حوزه به صورت تخصصی هستیم.

هرچه ارتباط کشور ما با دیگر کشورها بیشتر شود توریست بیشتری وارد کشور می‌شود و ما به هتل‌ها و در نهایت مدیر های هتل بیشتری نیاز داریم.

نام بعضی از دانشگاه های ایران دارای این رشته

دانشگاه علامه طباطبایی تهران _ کارشناسی

موسسه غیرانتفاعی قشم _ کارشناسی

موسسه غیرانتفاعی فردوسی طوسی مشهد _کاردانی

سخن آخر

 رشته هتل داری یکی از رشته‌های جذاب و پرطرفدار هست که می‌تواند فرصت شغلی مناسبی را برای فارغ التحصیلان خود فراهم کند. اگر به هتل داری علاقه دارید این رشته می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.

موفق و سربلند باشید دوستان عزیزم🌻❤️

شیرمحمدی / عضو تیم مشاوره تحصیلی مجموعه جهاد آموزشی

معرفی رشته هتل داری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راه های ارتباطی

سلام دوست عزیز
در صورت داشتن هرگونه سوال در مورد مجموعه مشاوره تحصیلی و آموزشی جهاد آموزشی میتوانید از طریق روش های زیر با ما در ارتباط باشید: