جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

رشته حقوق

 

رشته حقوق، یکی از رشته‌های علوم اجتماعی و انسانی است؛ که به بررسی قوانین و مقررات حقوقی مربوط به افراد جامعه و شرکت ها می‌پردازد.

دانشجویان در این رشته، با مباحث حقوقی مرتبط با موضوعات مختلفی از جمله حقوق مدنی، حقوق تجارت، حقوق کیفری، حقوق بین‌الملل و حقوق انسانی  وحقوق جزا و کیفری و جرم شناسی و اشخاص حقیقی و حقوقی آشنا می شوند .

🔴آشنایی با رشته حقوق ⚖

رشته حقوق، یکی از رشته‌های پرطرفدار در بین تحصیل کنندگان  رشته علوم انسانی است و زمینه‌های شغلی مناسبی برای تحصیل‌کنندگان این رشته وجود دارد.

 دانش‌آموختگان این رشته می‌توانند به صورت حرفه‌ای در حوزه‌های حقوقی،قانونی ، سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی دولتی، مشاوره ، وکالت، قضاوت،سر دفتری ،و ارائه خدمات حقوقی به افراد و شرکت‌ها فعالیت داشته باشند. تحصیل در رشته حقوق  به دانشجویان این فرصت را می‌دهد؛ که با قوانین حقوقی و نحوه اجرای آن‌ها آشنا شوند و در زندگی روزمره خود هم از قوانین و حدود و حق خود بهره ببرند.

🔴 چه کسانی برای خواندن رشته حقوق مناسب هستند؟🤔

اولین ویژگی دانشجویان برای تحصیل هر رشته ای و همچنین رشته حقوق علاقه است ؛ نه تنها به دلیل اینکه رشته ی برتر علوم انسانی  و جایگاه خوبی دارد

 از آنجایی که بسیاری از منابع و اصطلاحات رشته حقوق ، به زبان انگلیسی، فرانسوی و یا عربی است، پس دانشجویان رشته حقوق باید به این زبان ها تا حدودی که راهگشا باشد  مسلط باشند.

 همچنین فن بیان و نحوه استدلال و تحلیل اتفاقات و داشتن ذهن استدلالی  برای حقوقدانان و وکلا و قضات  و تحصیل کنندگان  رشته حقوق بسیار مهم و لازم است.

 دومین  ویژگی،  داشتن صداقت و امانتداری نسبت به موکل خود  و عدالت است.

سومین ویژگی لازم برای این رشته داشتن حافظه خوب و قدرت یادگیری بالا و تسلط و آشنایی کامل در قوانین و امور حقوقی، دقت بالا، و جسارت و تحلیل است.

🔴مزایا و معایب رشته حقوق⚖

رشته حقوق از جایگاه اجتماعی و  درآمد خوبی در جامعه برخوردار است.

به صورتی  که اگر شما در دعاوی موفق شوید و وکیل کارکشته و عالی شناخته شوید ،  مراجعه کنندگان به دفتر بسیار مراجعه میکنند و این موضوع بسیار درآمد زا است.

 از سختی های رشته حقوق کار زیاد و  طاقت فرسا و زمان کاری نامشخص آن است.

 کارشناسان حقوق در دل ماجراهای گوناگون و بعضا خشن مثل داستان های جنایی و قتل قرار می گیرند و باید روحیه بالا و توانایی تحمل اضطراب و استرس و بعضا در خطر افتادن  امنیت خود را داشته باشند.

همچنین تعداد فارغ التحصیلان رشته حقوق بسیار زیاد هستند و تا حدودی این رشته در جامعه اشباع شده است؛ به همین دلیل بازار رقابتی بین آنها وجود دارد و وکلا و حقوقدانانی موفق اند که تجربه، مهارت و توانمندی بیشتری داشته باشند و بتوانند قضایا را به درستی تحلیل کنند و با استدلال برای آن راه حل بیابند.

🔴بازار کار رشته حقوق ⚖

با توجه به ماهیت حقوق و نیازمندی‌های جامعه به حقوق‌دانان در زمینه‌های مختلف مانند بانکداری و سازمان ها و نهاد ها و ادارات دولتی ، بازار کار حقوق در بسیاری از کشورها پویا و قابل توجه و ملاحظه  است.

 برای دستیابی به موقعیت‌های شغلی موفق در زمینه حقوق، علاوه بر داشتن مهارت‌های تخصصی مرتبط با رشته و مطالعات به روز و روز افزون ، به مهارت‌های ارتباطی، و مهارت های اجتماعی ،انعطاف‌پذیری، روابط عمومی، مذاکره و قدرت تحلیل  و استدلال و ارزیابی نیز نیاز هست دانش‌آموختگان رشته حقوق می‌توانند در حوزه‌های مختلفی مانند حقوق تجاری، حقوق کیفری، حقوق مدنی و حقوق بین‌المللی و حقوق محیط زیست و حقوق کیفری  فعالیت داشته باشند.

🔴بعضی از دانشگاه های غیرانتفاعی رشته حقوق ⚖🏣

دانشگاه غیر انتفاعی شمال آمل

دانشگاه غیر انتفاعی علم و فرهنگ

دانشگاه غیر انتفاعی آل طه

دانشگاه غیر انتفاعی امام رضا (ع)

دانشگاه  غیر انتفاعی رفاه  ویژه خواهران

-دانشگاه غیرانتفاعی شهید اشرفی اصفهانی

 دانشگاه غیرانتفاعی علامه محدث نوری

 دانشگاه غیرانتفاعی مفید قم

دانشگاه آیت الله حائری میبد

همچنین قابل ذکر است اکثر دانشگاه های دولتی و آزاد پذیرای دانشجویان رشته حقوق هستند.

🔴واحدهای درسی رشته حقوق ⚖

دروس عمومی : 22 واحد

 دروس پایه: 21 واحد

دروس اصلی و تخصصی : 87 واحد

 دروس اختیاری : 21 واحد

🔴 مهاجرت با مدرک تحصیلی رشته حقوق

واحدهای درسی رشته حقوق در ایران با سایر کشورهای دنیا متفاوت است؛ به همین دلیل مهاجرت براساس اندوخته های خود از کلاس های درس حقوق سخت است اما غیرممکن  و نشدنی نیست.

همینطور  در بعضی رشته ها مثل حقوق بین الملل یا حقوق بشر امکان مهاجرت سهل تر و راحت تر  است.

✍دارابی – تیم مشاوره تحصیلی مجموعه جهاد آموزشی

رشته حقوق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راه های ارتباطی

سلام دوست عزیز
در صورت داشتن هرگونه سوال در مورد مجموعه مشاوره تحصیلی و آموزشی جهاد آموزشی میتوانید از طریق روش های زیر با ما در ارتباط باشید: