جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

راهنمایی و مشاوره

رشته دانشگاهی “راهنمایی و مشاوره” یکی از رشته‌های مهم و متنوع در حوزه علوم انسانی و تربیتی در ایران است که به دانشجویان امکان می‌دهد تخصص و مهارت‌های لازم برای ارائه مشاوره و راهنمایی در حوزه‌های مختلف را کسب کنند. در این مقاله، به معرفی و بررسی این رشته در ایران می‌پردازیم.

آموزش و درس‌ها

رشته دانشگاهی “راهنمایی و مشاوره” در سطوح مختلف تحصیلی شامل کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌شود. دانشجویان در این رشته با درس‌های متنوعی مانند روان‌شناسی، روان‌شناسی تربیتی، روش‌های تحقیق، روان‌شناسی اجتماعی، مشاوره فردی و گروهی، روان‌شناسی بالینی، روان‌شناسی مدرسه و … آشنا می‌شوند.

فرصت‌های شغلی

فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در حوزه‌های مختلفی از جمله مشاوره تحصیلی و شغلی، راهنمایی تحصیلی و حرفه‌ای، روان‌شناسی کاربردی، مشاوره خانواده و ازدواج، مشاوره اجتماعی، مشاوره فردی و گروهی، مشاوره در مدارس و دانشگاه‌ها، مشاوره در سازمان‌ها و شرکت‌ها، مشاوره در حوزه بهداشت روانی و … فعالیت کنند.

موسسات و مراکز تخصصی

در ایران، موسسات و مراکز تحقیقاتی و آموزشی متعددی وجود دارد که به آموزش و پژوهش در حوزه راهنمایی و مشاوره می‌پردازند. این موسسات شامل دانشگاه‌ها، مؤسسات پژوهشی، مراکز مشاوره و راهنمایی، مراکز بهزیستی و … می‌باشند که فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در آنها به عنوان مشاور و متخصص فعالیت کنند.

با توجه به اهمیت راهنمایی و مشاوره در جامعه و نیاز مبرم جامعه به مشاوره در مسائل مختلف زندگی، رشته دانشگاهی “راهنمایی و مشاوره” از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و برای دانشجویان علاقه‌مند به ارتباط با افراد و کمک به حل مشکلات آنها، یک گزینه شغلی بسیار جذاب می‌باشد.

راهنمایی و مشاوره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راه های ارتباطی

سلام دوست عزیز
در صورت داشتن هرگونه سوال در مورد مجموعه مشاوره تحصیلی و آموزشی جهاد آموزشی میتوانید از طریق روش های زیر با ما در ارتباط باشید: