جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

اهمیت انتخاب رشته – چقدر در مورد انتخاب رشته تحصیلی در زندگی اطلاع دارین؟ اصلا تا حالا بهش فکر کردین؟

انتخاب رشته یک تصمیم بسیار مهم ، حیاتی و چند بُعدی است؛ این موضوع باعث سخت و استرس زا شدن انتخاب رشته برای افراد میشه ‌، میدونم که اگر درحال انتخاب رشته هستین و یا بهش فکر میکنید چه فشاری رو دارین تحمل میکنید ، خیلی های دیگه هم درگیر این موضوع بودند و خواهند بود . . .

در این مقاله تصمیم دارم به شما دوستان گرامی کمک کنم که واقعیت قضیه رو در مورد انتخاب رشته بدونید ، درسته انتخاب رشته تحصیلی خیلی مهمه اما با دونستن چندتا نکته ساده میشه مدیریتش کرد.

انتخاب رشته در واقع پلی است که نتیجه دوران تحصیلی دوازده ساله دانش آموزی را به دوران بزرگ تر دانشجویی هدایت می‌کند‌. به طور خلاصه: انتخاب رشته ماحصل تحصیل یک فرد و تعیین کننده آینده شغلی همان فرد است‌. کمتر موضوعاتی در طول زندگی یک دانش آموز دارای این اهمیت است.

اثر انتخاب رشته، تمام عمر با شما باقی خواهد ماند؛ چه خوب و چه بد.

۱-اهمیت انتخاب رشته در شغل آینده:

از مهم ترین جاهایی که اهمیت انتخاب رشته کنکور معلوم میشه بحث آینده کاری شماست. شما وقتی انتخاب میکنین که پزشکی بخونین ، بعیده بتونین مهندس عمران بشید و ساختمون بسازین یا وقتی تصمیم میگیرین مهندسی مکانیک بخونین ، دیگه نمیتونین برید جراح چشم بشین. این ها بدیهی هستن. منتهی نکته مهم تر اینه که شما با همون تصمیمی که زمان انتخاب رشته میگیرین ، یک سری گزینه ها رو از دست میدین و یک سری گزینه دیگه به جاش پیش روتون قرار میگیره.

شغل شما در آینده ، براتون قراره درآمد بسازه که به کمک اون درآمد خیلی کارها میتونین انجام بدین. خواهش میکنم این مسئله رو جدی بگیرید اگر دوست دارین از رشته ی مورد علاقه تون کسب درآمد کنید ، شدیداً در مورد انتخاب رشته حساس باشین ، از مهم ترین پاسخ ها به این سوال که چرا انتخاب رشته مهم است ، همین مسئله هست.

۲- انتخاب رشته و تاثیر آن بر شخصیت افراد :

باید آمادگی این رو داشته باشین که یک سری ویژگی ها رو در شخصیت خودتون به فراخور رشته تحصیلی ، پرورش بدین. برای مثال: فرض کنین بیرون پنجره ، یک منظره ی خیلی قشنگ وجود داره. کلی درخت ، چمن زار ، هوای صاف ، باد خنک ، صدای پرنده ها و کلی چیز زیبای دیگه. هرکسی وقتی میره از اون پنجره ، منظره ی بیرون رو ببینه یک توصیف متفاوت از صحنه ی مقابلش داره ، نگاه هایی به یک موضوع واحد ولی با برداشت های متفاوت. حتما در این مورد مطالعه ای درباره ی شخصیت ها داشته باشین تا ببین مطلبتون در این مورد چه چیزی هست که با شخصیت شما همخونی داشته باشه‌.

۳- انتخاب رشته و اهمیت آن در فعالیت های روتین آینده:

شما تقریبا هرکاری در زندگی انجام بدین در آینده یک اثری روی زندگی تون خواهد داشت. انتخاب رشته هم از این قاعده مستثنا نیست. انتخاب یک رشته به این معنی هست که در آینده یک مجموعه کارها رو قراره بیشتر از بقیه انجام بدین‌. دقتی کسی انتخاب میکنه که مهندسی کامپیوتر بخونه باید انتظار سر و کله زدن طولانی مدت با کد ، مانیتور ، چالش های فکری و از این قبیل داستان ها رو داشته باشه.

تصویری که از آینده قراره داشته باشین رو ، زودتر توی ذهنتون نقاشی کنین‌. مهندس شدن ، دکتر شدن ، و وکیل شدن ، تازه شروع یک ماجرای طولانی در زندگی افراد هست. اهمیت انتخاب رشته تحصیلی در زندگی فقط در نگاه اول ساده هست ، هرچی زندگی به پیش میره ، بیشتر متوجه تاثیرش می شین.

۴- اهمیت انتخاب رشته در داشتن احساس خوشبختی در زندگی:

انتخاب رشته ، واقعاً یک فرایند مهم هست. یک تصمیم مهم هست و اصلاً هم قابل چشم پوشی نیست. اون چیزی که اهمیتی بیشتر از اهمیت انتخاب رشته کنکور سراسری داره ، مربوط به خود شماست ؛ هدف های شما ، نوع نگاه شما خواسته های شما از زندگی و خیلی پارامتر هاب دیگر که بسیار مهم تر هست.

دانشگاه رفتن و دانشگاه نرفتن به خودی خود ، هیچ افتخار و ارزشی نیست ، اینکه اسم من یاسمن هست و شما اسمی دیگر دارین، هیچ امتیاز خاصی رو برای من ایجاد نمیکنه. دانشگاه هم دقیقا به همین شکل هست.

لذا در زمان انتخاب رشته ، اصلاً اضطراب نداشته باشین و راحت باشین. خوشبختی شما در گرو انتخاب ها و اقدامات دیگری هست.

 برای انتخاب رشته باید از چه چیزهایی پرهیز کنیم؟ یعنی هواسمون باشه که این کارها رو انجام ندیم.

۱-استرس و نگرانی از نتیجه:

داوطلب ها از لحظه ای که کنکور تموم میشه منتظر اعلام نتایح رتبه ها هستن و بعد از اینکه رتبه ها اعلام می‌شود نگران این هستن که با این رتبه و تراز کدام دانشگاه و رشته قبول می‌شوند، این باعث می‌شود که داوطلب به اصل فرایند انتخاب رشته توجه نکند.

۲- زمان کوتاه انتخاب رشته:

وقت و زمان برای انتخاب رشته معمولاً حدود بین یک هفته تا ده روز میباشد که این مدت زمان کوتاه گاهی اوقات باعث میشود ما را به اشتباه بیندازد که به اهمیت خاص و ویژه آن توجه نکنید . هواستون باشه دوستان کنکوری!!

۳- استفاده از سایت ها و نرم افزار های مختلف:

استفاده از این سایت ها صرفاً نقش کمکی دارند و به هیچ عنوان نمی‌توان فقط به آن ها متکی بود زیرا جواب آنی و باعث می‌شود بر بی اهمیت بودن و ساده بودن انتخاب رشته دلالت دارد.

۴- عدم مشارکت خانواده:

انتخاب رشته یک کار جمعی و تیمی است و در این تین تمام اعضای خانواده به ویژه پدر و مادر باید حضور داشته باشن و با گذاشتن وقت کافی به اشتراک نظرات ، تجربیات ، و تصمیم گیری و انتخاب کمک بکنند‌. این بحث ها و گفت و گو ها می‌تونه شامل: توانمندی فردی و خانوادگی ، امکانات و توان مندی های مالی ، علاقه مندی های فردی و ‌‌. . ‌. شود.

۵- استفاده نکردن از مشاور و متخصص انتخاب رشته:

گاهی اوقات افراد تحصیل کرده در خانواده یا فامیل فکر می‌کنند که می‌توانند خود به راحتی انتخاب رشته را انجام دهند در صورتی که انتخاب رشته فرایندی است که مبتنی بر مجموعه اطلاعات بسیار زیاد و تجربیات فراوان است و قطعاً کسی که تخصص و تحصیلات مربوطه را نداشته باشد نمی‌تواند با آن برخورد تخصصی بکند. این موضوع در سال های اخیر خود را بیشتر نشان داده است زیرا هر ساله تغییرات بسیار زیادی در قوانین کنکور از جمله: تغییر تاثیر معدل ، تغییر و یا ایجاد کد رشته های جدید و … داریم که اگر یک فرد اطلاعات و آگاهی خود را بروز نکند ممکن است باعث راهنمایی و مشاوره نادرست شود.

کلام آخر: انتخاب رشته برای هر فرد یک امر شخصی است و به پارامتر هتی گوناگونی بستگی دارد همونطور که در ابتدای مقاله بهش اشاره کردم ؛ هیچ فرمول و دستورالعمل از پیش تعیین شده ندارد و برای هرشخصی مانند اثر انگشت منحصربه فرد است‌ ، همین موضوع میتواند به پیچیدگی آن بیفزاید پس آن را جدی بگیرید تا در آینده از انتخابی که امروز انجام داده اید لذت ببرید.

امیدوارم از مطالعه این مقاله نهایت استفاده رو ببرید و در تمام  انتخاب های کل مراحل زندگی تان نهایت دقت و وقت را بزارید . شاد و سربلند باشد .

یاسمن یوسفی مشاور مجموعه جهاد آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راه های ارتباطی

سلام دوست عزیز
در صورت داشتن هرگونه سوال در مورد مجموعه مشاوره تحصیلی و آموزشی جهاد آموزشی میتوانید از طریق روش های زیر با ما در ارتباط باشید: